Organisatie voor regionale geschiedenis in het Gooi en aangrenzende gebieden
Random header image... Refresh for more!

Onderwijs – 18 – Schildersdorpen tussen Vecht en Eem

Projecten Stichting Omgevingseducatie Gooi, Vecht- en Eemstreek

Laren, een kunstenaarsdorp, vroeger en hoe nu?
– basisschool groep 7, 8
218o_00Vroeger was Laren een kunstenaarsdorp. Is dat nog zo? Bedenk een kunstwerk of kunstactiviteit voor Laren nu. Dat is de eindopdracht. In de introductielessen leren de kinderen over de kunstenaars. Waarom kwamen ze naar Laren? Wat voor kunst maakten ze? Wie was Anna Singer?
In de Lindenhoeve zien de kinderen hoe Laren er toen uitzag en hoe de kunstenaars naar Laren kwamen. In een dramales spelen de kinderen de kunstenaars van toen en oefenen ze het tableau vivant dat op de brink gespeeld kan worden. ‘De rare kwast’ in het Singer Museum neemt de kinderen op een verrassende manier mee langs de verschillende kunststromingen.

in Singer met de “Rare Kwast”
Blaricum, van boerendorp naar villadorp
– basisschool groep 7, 8
In dit project ontdekken de kinderen wat de betekenis is geweest van de komst van de Gooische Stoomtram. De Amsterdammers en kunstenaars kwamen naar Blaricum. Ze zien in een PowerPoint hoe de straten veranderd zijn maar toch nog te herkennen, ze verklaren straatnamen, vergelijken foto’s vroeger en nu, herkennen de verandering van het dorp op de plattegronden. Ze zoeken verhalen achter de monumenten. In de speurtocht Blaricum Monumentaal, gaat de klas op zoek naar monumenten in het dorp. De kinderen gaan ook naar de historische kring, bekijken historische objecten en kaarten. En ze brengen een bezoek aan het atelier van een kunstenaar. Op school hebben ze vragen voorbereid. In de laatste les bedenken ze vragen voor elkaar in de blackbox en maken ze met een literaire kunstenaar een gedicht. Maar er kan ook voor een andere afsluitende activiteit gekozen worden.