Onderwijs – 8 – De opkomst van de steden
Projecten Stichting Omgevingseducatie Gooi, Vecht- en Eemstreek
Joris in de middeleeuwse stad Naarden – basisschool groep 5 In twee voorleesverhalen worden de kinderen meegenomen naar het wonen en leven van Joris in de Middeleeuwen in Naarden. Joris en de stadsbewoners uit die tijd ‘hangen’ in de klas, zo ook de plekken in Naarden waar Joris langs kwam, dus plekken (zoals de Marktstraat) die er toen al waren. In een werkboek schrijven, tekenen, vertellen de kinderen over de Middeleeuwen, ze vergelijken kaarten van toen en nu. De Middeleeuwse kleding uit de koffers laat u al zien. In een dramales doen de kinderen oefeningen in toneelspelen en ze krijgen al te maken met kleine fragmentjes uit de vier toneelscènes die buiten op vier ‘middeleeuwse’ plekken worden gespeeld onder begeleiding van acteurs en regisseur van de toneelvereniging ToVeNaar. Dit is in les 3 het centrale onderdeel in dit project. Deze toneelscènes oefenen de kinderen in groepjes van te voren op school (met of zonder behulp van ‘n leerkracht of ouder). Er worden foto’s genomen van elke toneelscène en met een print van deze foto sluiten de kinderen het project af door te beschrijven wat er op de foto wordt uitgebeeld over de Middeleeuwen.
Willem Corneliszoon in de middeleeuwse stad Weesp – basisschool groep 6 Informatie beschikbaar in schooljaar 2011-2012